به گزارش تبریزمدرن، جلسه امروز شورای شهر تبریز با ۱۰ دقیقه تاخیر آغاز شد. سعید نیکوخصلت و شکور اکبرنژاد غائبین جلسه امروز هستند و سونیااندیش در غیاب اکبرنژاد بر کرسی ریاست جلسه امروز نشسته است.

    بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوای تبریز در روزهای اخیر سبب شد تا شورانشینان بالاخره یکی از جلسات علنی خود را به این موضوع اختصاص داده و در جلسه ای که با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست و رئیس پلیس راهور استان برگزار شد، به بررسی عوامل موثر در تشدید آلودگی هوا و اتخاذ راهکارهای مناسب برای کنترل و کاهش این آلودگی ها بپردازند.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی طی سخنانی در این نشست به تشریح عوامل موثر در تشدید آلودگی هوای تبریز پرداخت و اظهار کرد: شرایط توپوگرافی خاص تبریز، گسترش و تنوع صنایع، توسعه شهری و جمعیتی در دو دهه اخیر، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، عدم توزیع بنزین و گازوئیل یورو ۴ بصورت استانی، تردد بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو شخصی و عمومی از جمله این عوامل است.

    حمید قاسمی اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار ارائه شده ۸۷۲ اتوبوس و ۱۲هزار تاکسی در شهر تبریز در حال تردد هستند که بیش از یک سوم اتوبوس‌ها و ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده هستند.
    وی همچنین خصوص توزیع بنزین و گازوئیل یورو ۴ در تبریز گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۳ مقرر شده بود بنزین با کیفیت و گازوئیل کم گوگرد از مرداد ماه در تبریز توزیع شود و خوشبختانه با توزیع بنزین یورو ۴، میزان آلودگی هوای تبریز در مقایسه با سال ۹۲ و ۹۳ به حد قابل ملاحظه ای پایین آمد.

    قاسمی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار شرکت پخش فرآورده های نفتی استان، ۲۳۱ میلیون لیتر در سال ۹۵ و ۲۵۵ میلیون لیتر در نه ماهه نخست سال جاری در تبریز توزیع شده و ما پیشنهاد می کنیم برای کاهش آلودگی هوا این میزان افزایش یابد.

    وی در ادامه در خصوص عمده دلایل آلودگی هوای شهر تبریز بیان کرد: نبود زیر ساخت های دولت الکترونیک، عدم وجود راهکار مناسب با توجه به الزامات قانونی جهت خارج سازی خودروهای فرسوده، کاربراتوری و دیزلی، کمبود شدید سرانه فضای سبز تبریز در مقایسه با شهرهای تهران، اصفهان و شیراز، بسته شدن کریدورها شهری و بلند مرتبه سازی از جمله این عوامل است.

    بابایی اقدم در اعتراض به سخنان قاسمی از وی خواست بجای ارائه گزارش کلی، به بیان سهم آلاینده ها بصورت کمی بپردازد.

    وی ادامه داد: اینجا کلاس دانشگاه نیست، لطفا به مردم احترام بگذارید و بهتر است مقایسه ای از عملکرد چهار ساله خود داشته باشید.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همچنین درباره سهم بندی منابع انتشار آلاینده های هوای کلانشهر تبریز گفت: حمل و نقل و ترودد خودرو با ۷۴ درصد،صنایع و معادن با ۲۱ درصد و منابع تجاری و خانگی با ۵ درصد بیشترین سهم را در آلودگی این کلانشهر دارند.

    وی همچنین در تشریح اقدامات اداره کل محیط زیست استان برای کنترل و پیشگیری از آلودگی هوای تبریز اظهار کرد: محدود نمودن سوخت مازوت در شعاع ۳۰ کیلومتری شهر تبریز، پیگیری توزیع سوخت های یورو ۴، پیگیری اجرای طرح LEZ اجرایی شده از آذر ماه ۹۶، کنترل و پایش شبانه روزی صنایع، الزام صنایع به استفاده از فیلتر های مناسب و استفاده از سیستم های پایش آنلاین بخشی از اقدامات اداره کل محیط زیست استان در این ارتباط می باشد.

    وی در ادامه به مقایسه وضعیت کیفی هوای تبریز در نه ماهه نخست سال ۹۵ و ۹۶ بر حسب روز پرداخت و گفت: از نظر کیفی تعداد روزهای پاک تبریز در سال ۹۵، ۸۸ روز بوده،در حالی که در سال جاری ۱۰۵ روز است.

    قاسمی تصریح کرد: سال گذشته تعداد روزهای ناسالم برای تمامی گروه ها ۲ روز ولی امسال ۹ روز بوده است.

    وی با بیان اینکه خودروها بزرگترین عامل آلودگی هوای می باشند، ابراز امیدواری کرد با همکاری شهرداری تبریز، مرکز پایش آلودگی هوای تبریز راه اندازی شود.

    محمد اشرف نیا، عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز در این ارتباط ضمن اشاره به طرح فضای سبز ضلع جنوبی شهیدکسایی گفت: این طرح در دوره شهردار وقت یعنی نوین مصوب شده است و می بایست فضای سبز می شد، اما هم اکنون همان گونه که واقف هستید گاراژ شده است!

    رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار شورا نیز با انتقاد از ارائه آمارهای متناقض و تأکید بر ارایه آمارهای درست اظهار کرد: در خصوص آلودگی گزارش های متفاوت ارایه می شود و گزارش می شود که ۷۴ درصد آلودگی هوا متعلق به خودروهاست. این در حالی ایست که در جلسه ای که با اساتید دانشگاه صنعتی سهند داشتیم، دکتر یگانی از اساتید فرهیخته این دانشگاه که سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز می باشد، گفت که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد آلودگی متعلق به دریاچه ارومیه است!

    محمدباقر بهشتی همچنین با انتقاد از وضعیت بی کیفیتی سوخت خودروها، ادامه داد: سوخت ما حتی یورو۲ هم نیست و با این کیفیت و وضعیت نامتناقض آمارها نمی توان انتظار هوای پاک داشت و داشتن هوای پاک و رهایی از آلودگی هوا مطالعه جامع و علمی تر از این ها را می طلبد و جا دارد تحقیق و مطالعه شود که چرا تبریز و ارومیه آلوده ترین شهرهای ایران شدند؟

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهر تبریز هم در این ارتباط گفت: ما نماینده مردمی هستیم که نمیتوانند از خانه بیرون بروند و ما باید پاسخگو باشیم.

    فریدون بابایی اقدم ادامه داد: طبق گزارش ارائه شده در سال ۷۶، صنایع با ۷۰درصد آلایندگی بیشترین سهم را در آلودگی هوای تبریز داشتند و امروز این آمار برعکس شده و خودروها دلیل اصلی آلودگی هوا بیان می شود و باید مقصر اصلی آن مشخص شده و پاسخگو باشد.

    وی تصریح کرد: اینکه آلودگی هوا را مربوط به زباله سوزی تبریز بدانیم، کاملا اشتباه است و حداقل هفته ای یک بار به آنجا سر میزنم و میدانم که بعد از سال۹۲ این زباله سوزی هیچ آلودگی نداشته است.

    وی اضافه کرد: اینکه میگویید مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند، شهرداری به تمام تعهدات خود عمل کرده است اما دولت چه کار کرده است؟امروز دولت چه کاری برای خط مترو واعتبار آن انجام داده است؟ اگر شهرداری از اتوبوسرانی حمایت نکند مطمئنا این سازمان زمین خورده بود.

    سرهنگ میکائیلی، رئیس پلیس راهور استان، با تاکید بر اینکه آنگونه که تحقیقات آزمایشگاهی اعلام کرده اند ۷۰ درصد منابع آلایندگی کلانشهرها ناشی از خودروها و آلایندگی خودروها است، گفت: از سال ۸۴ طرح زوج و فرد در تبریز به عنوان مطالبه ای مردمی مطرح و تصویب شد اما از سال ۹۲، در جلسات شورای ترافیک بر اجرای زوج و فرد تاکید کردیم و علی رغم تخصیص بودجه در این زمینه زیرساخت های کافی در این باره وجود ندارد.

    وی افزود: مردم در این چند روزه دست ما را گرفتند و با همکاری داوطلبانه در روز اول و دوم ۲۰ درصد و در روز آخر ۵۰ درصد تردد خودروها در تبریز کاهش یافت.

    رئیس پلیس راهور استان، گفت: ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری تبریز، فرسوده ترین ناوگان حمل و نقل بار درون و برون شهری است، عمر خودروهای فعلی از ۵۰ سال گذشته است و در این رابطه نباید گزارش داده و همدیگر را زیر سوال ببریم.

    وی افزود: تمام اتوبوس های دربستی سطح شهر همه فرسوده هستند و به اندازه ۱۰_۲۰ خودروی صفر آلودگی ایجاد می کنند و ۲۵۰ هزار دستگاه موتورسیلکت در تبریز به اندازه ۱۰ اتومبیل الودگی ایجاد می کنند

    میکائیلی خاطرنشان کرد: علی رغم نوسازی اتوبوس های درون شهری، وضعیت محیط زیستی آنها فاجعه است و در اجرای طرح اخیر نتوانستیم از ظرفیت بالای NGO ها و رسانه ها استفاده کنیم. ۹۰۰ دستگاه سرویس موجود در شهر همه فرسوده است.

    پیشنهاد میکائیلی در رابطه با استفاده از اتوبوس های پلاک ارس سبب شد تا دبیری ابراز دارد که جناب سرهنگ میکائیلی موافقت خود را با استفاده از تاکسی ها و اتوبوس های ارس شماره موافقت کرد که یک صلوات برای این بفرستید(خنده حضار)

    بابایی اقدم نیز با اشاره به اینکه متوجه نشدیم که رقم اعلامی ۷۰ تا ۷۴ درصد از سوی سازمان محیط زیست مورد قبول است یا نه؟ اعمال قانون را به یک راننده وانت اعمال نکنید. چگونه می فرمایید که ۹۰۰ دستگاه خودروی سرویس فرسوده در تبریز وجود دارد، چه کسی قرار است این تعداد را ساماندهی کند و چگونه به آنها اجازه تردد می دهیم؟

    وی ادامه داد: جناب سرهنگ میکائیلی وظیفه شما اعمال قانون است، اما چه کسی شما را اعمال قانون خواهد کرد؟ از جمله این موضوعات، ایجاد سنگک پزی های مقابل کلانتری ها است که شما با اجازه کدام قانون و مجوز این کار کرده اید؟ در این باره به یاد این جمله می افتم که “رطب خورده منع خرما چون کند؟”

    میکائیلی نیز در پاسخ به بابایی ابراز داشت که بنده به عنوان مسئول ترافیک به جلسه امروز شورای شهر آمده ام و موضوع سنگک پزی را در حوزه فعالیت خود ندیده ام.

    وی ادامه داد: دوربین های ثبت کنترل راهنمایی و رانندگی فقیر و ثروتمند نمی شناسد و متخلفین ررا به صورت یکسان جریمه می کند، ما خدمتگذار مردم و قشر مستضعف هستیم.

    رئیس پلیس راهور استان، ابراز داشت: در رابطه با عدم اجازه تردد مینی بوس های سرویس ادارات، ابراز داشت: تا هر زمانی دستور بیاید اجازه تردد نخواهیم داد اما در این صورت و نارضایتی مردم، چه کسی جواب مردم را خواهد داد.

    در ادامه جلسه یونس ژائله مدیرعامل شرکت شیرین عسل، در رابطه با کاشت فضای سبز در جلسه امروز حاضر شده و توضیحاتی در این رابطه ارائه کرد که در پایان با اشاره به سخنان انتقاداتی پیش از این بابایی اقدم، قصد ترک جلسه را داشت که سخن بابایی را شنید و سپس جلسه را ترک کرد.

    بابایی اقدم خاطرنشان کرد که گردن بنده از مو نازک است و ای کاش امثال آقای ژائله در استان و شهر تبریز ۵ نفر بود، اما ما نماینده مردم هستیم و باید پاسخگوی افکار عمومی باشیم و به اقتضای مسئولیت. خواسته های مردمی را مطرح می کنیم.

    در ادامه جلسه لایحه دو فوریت خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس و نوسازی ناوگان شهری به منظور کاهش آلودگی های شهری با رقمی بالغ بر هزار میلیارد ریال از طریق سازمان شهرداری ها و ساخت آنها توسط شرکت های داخلی مطرح شد که فرخ جلالی، مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی تبریز ابراز داشت که ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در تبریز وجود دارد که ۴۷۵ دستگاه آن در اختیار بخش خصوصی است و سال آینده قرارداد ۱۰۰ دستگاه آن تمام شده و باید الزاما از خط خارج شود.

    وی افزود: در کلانشهر تبریز ۸ هزار دستگاه خودروی سنگین وجود دارد که ۸۰۰ دستگاه ان متعلق به شرکت اتوبوس رانی بوده و حداکثر دودزایی انان فقط ۳ درصد است.

    مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری، با اشاره به اینکه از سال ۹۲، ریالی از سهم دولت در رابطه با خرید اتوبوس ها پرداخت نشده است، ابراز داشت: سرپا نگه داشتن سازمان با این شرایط شاهکار است و با دارا بودن مصوبه این اتوبوس ها، به هر دستگاه ۲۲ میلیون تومان برحسب پیمایش سوبسید ارائه دهد و ما برای هر دستگاه ۵۵۰ میلیون تومان وام خواهیم گرفت.

    این لایحه در پایان با رای اکثریت اعضای شورای شهر تبریز تصویب شد.

    در پایان  در حالی که طرح نامگذاری سال ۹۷ به عنوان “سال خدمات شهری و توسعه پایدار فضای سبز” مطرح شد که با توجه به پایان زمان جلسه، بهشتی نسبت به مطرح نساختن این طرح تذکر داد که مقاومت اندیش در این باره سبب درگیری لفظی بهشتی و اندیش شد.

ارسال دیدگاه

© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت پایتخت هنر محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
طراحی و کدنویسی : رضا دلیر
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلااجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار